Трябва ли ми фирмена оценка?
Всеки собственик на бизнес – независимо дали управлява малка фирма, или голяма компания – рано или късно се пита: „Колко струва бизнесът ми?“. На пръв поглед този въпрос изглежда като любопитство, но реалността е, че отговорът може да бъде решаващ в редица ситуации.
Най-очевидният повод за оценка е продажбата. Ако решите да излезете от бизнеса, трябва да знаете реалната му стойност. В противен случай рискувате да приемете оферта, която е твърде ниска, или обратното – да поискате цена, която няма нищо общо с пазара, и така да изпуснете добър купувач. Един познат предприемач обича да казва, че това е като да продаваш къща, без да знаеш колко струват другите имоти в квартала – или ще останеш с празна къща, или ще я подариш.
Оценката обаче не служи само за сделки. Тя е ключов инструмент и при спорове между съдружници. В практиката често се случва единият партньор да смята, че „неговият дял струва милиони“, докато другият е убеден, че „фирмата едва крета“. Тогава независимата оценка е единственият начин разговорът да мине от емоции към факти, за да може те да си прехвърлят дяловете един на друг.
И все пак най-ценната полза от една фирмена оценка е, че тя може да се използва стратегически. Професионалният анализ не просто казва колко струва компанията, а показва и защо – кои са силните страни и къде са слабите места. Това е шанс да се види истинската картина: прекомерна зависимост от един клиент, слаба рентабилност спрямо конкуренцията или неефективно управление на оборотния капитал.
Тук си струва да припомним един често разказван виц: човек отива при антиквар с наследена ваза и пита колко струва. „Ако я продаваш – 100 лева. Ако я купуваш – 1 000 лева“, усмихнал се търговецът. Подобно е и в бизнеса – стойността винаги е въпрос на гледна точка. Именно затова професионалната оценка е толкова ценна – тя слага ред и баланс между емоциите и реалността.
Данните също потвърждават това. Според проучвания на McKinsey компаниите, които редовно следят стойността си, реализират при продажба средно с 15% по-висока цена от тези, които разчитат единствено на собственото усещане. Защо? Защото собствениците вече са предприели стъпки да адресират слабостите си и да подчертаят силните страни, преди да излязат на пазара.
Много предприемачи казват: „Но аз нямам намерение да продавам“. Въпросът е, че да знаеш стойността на бизнеса си е като профилактичен преглед при лекар. Дори да не планирате операция, изследванията могат да ви покажат какво да промените, за да избегнете проблеми по-късно.
В крайна сметка фирмената оценка не е само формалност за сделка или съдебен спор. Тя е инструмент за по-добро управление и по-ясна перспектива. В един динамичен пазар въпросът вече не е „Трябва ли ми оценка?“, а по-скоро „Мога ли да си позволя да нямам такава?“
Още статии

Сливанията и придобиванията като алтернатива на инвестициите на зелено

Струва ли си да имате консултант по сливания и придобивания?

Какво да направите, когато получите непоискана оферта за покупка на вашия бизнес?

Как да определим стойността на една компания?

Защо семейните фирми се нуждаят от истински борд на директорите?

Пътят на Крестън БулМар

Suzuki – от тъкачни станове до мотоциклети и автомобили

Mastercard – някои неща не се купуват с пари, a за останалите има Mastercard

Dell Inc. – да започнеш бизнес от студентско общежитие

BAYER – една история между светлината и мрака

KIA – най-старата корейска автомобилна компания

Shell – от миди до петрол

Canon – лидер в сферата на фотографията

Siemens – световен пионер в електроинженерството... и не само

Procter & Gamble – създател на популярните пелени Pampers

General Electric - от крушката на Едисън до наши дни

Toyota – японската автомобилна марка, покорила света

Facebook и мисията за един по-отворен свят

BASF – компанията, изобретила стиропора и синтетичното индиго

Yahoo и най-тъжната сделка за 5 млрд. долара в историята на технологиите

Volkswagen – класика от Германия

BOEING – между авиацията, войната и космоса

FIAT – фамилията Аниели и мечтата за автомобил
